Olles Välljudande Golf

En vision, lite motgångar (eller en hel del i detta fallet) och en stor portion envishet brukar vara receptet på en bra bil. Sällan som allt bara flyter på och faller på plats.
Efter att ha surfat runt på olika forum för information, tips och trix påbörjades bygget sent 2011. Mitten 2013 är det mer eller mindre klart, och har hunnit med 2st tävlingar med bra resultat. En del hjälp behövs givetvis för att komma så långt med första riktiga bygget. Konsultationer med forumfolk och Pierre på Seastreams Garage hjälpte mycket med val av produkter och tillbehör. I sluttampen ryckte Jens Germundsjö in och fixade till lite vinklingar och vinylarbete. Tweakning av Micke på PM-shoppen brukar borga för bra resultat och första tävlingen resulterade i en seger. Team PM är ett av Sveriges absolut framgångsrikaste team genom billjudshistorien så erfarenhet finns det gott om.
Vi låter Olle berätta lite om sig själv och bygget.

Mitt namn är Olle Deák från Täby norr om Stockholm.

Jag har hållit på med musik hela mitt liv så att få till ett bra ljud i bilen var en självklarhet när körkortet skaffades vid 18 års ålder.
Jag började med väldigt enkla installationer i mina två första bilar, intresset och viljan till att göra en mer seriös installation ökade, men först ville jag skaffa en ordentlig bil att bygga i som jag skulle vilja behålla en tid framöver.

Det var nu jag skaffade mig min nuvarande bil, en VW Golf MK6. Jag hade under tiden samlat på mig olika komponenter som jag bestämt mig för, och strax efter köpet av bilen så började den plockas ner för ljuddämpning. Då jag var tvungen att använda bilen varje dag för att ta mig till jobbet så fick allt planeras ganska noggrant för att fortfarande vara möjlig att köra. Jag åkte bland annat runt hela vintern utan innertak i väntan på att kunna dra högtalarkablar i taket.
Då det var mitt första bygge samt ganska låg budget så tog allting ganska lång tid för att både ha råd med de relativt dyra komponenter som skulle in samt att försöka göra allt så bra och seriöst som möjligt. Mycket fick läras under tiden och mycket fick göras om. Planen med bygget var alltid att kunna göra en ganska simpel och dold installation. Jag ville kunna använda det lilla lastutrymme som fanns i bilen och även få det mesta att se ut som original.
Sommaren 2012 var jag med om en olycka som lät mig vara på sjukhus i tre och en halv månad samt sitta i rullstol i sju månader. Mitt under den händelsen så stod bilen utan stötfångare samt med nya fälgar och coilovers att installera. Vilket verkligen fick mina fingrar att klia ännu mer liggandes på sjukhuset. Inte ens två månader efter olyckan tog jag mig därför till jobbet där bilen stod och med hjälp av några vänner satte ihop bilen igen och fick den körbar.
Strax efter det förlorade jag däremot jobbet och hade därför inget ställe att jobba med bilen på längre. Nu låg jag däremot på ett rehabiliteringshem i Solna. Där hade de dessutom en mindre verkstad, dit jag tillslut fick ta min bil.
Med två gips på benen samt två väldigt svaga och halvt förlamade ben drog jag ut säten och golvmatta för att kunna dra kablar och ljuddämpa golvet.

Tillslut fick jag dock komma hem, men med all energi på rehab och att ens försöka kunna ta sig tillbaka till arbetslivet så tog de sista delarna att få ihop i ljudsystemet väldigt lång tid.
I slutet av juni spelade bilen och med hjälp av Mikael på PM-Shopen så vann jag även min första tävling i slutet av augusti.

Jag vill tacka:
Jens Germundsjö
Pierre på Seastreams Garage
Mikael Jervemyr på PM-Shopen

olle1 olle2 olle3 olle4 olle6 olle5

 

// Sören Octan Karlsson